#HSP 7 : Confused

Assalamualaikum wbt and salam sejahtera...



"Aku keliru


Menjadi buntu


Arah yang ingin ku tuju


Rasa resahku kian celaru


Dengan ilham ku tempuh

Aku cuma mahukan


Bayangan resah ku akan hilang


Tapi keadaan memaksa

Menghadapi semua"



Lirik lagu ni memang kena sangat dengan masalah aku. There are 2 girls F and A yang aku pon tak tau apa perasaan aku dekat diorang. Tapi obviously aku memang syok dekat F since sem 1 lagi plus she is my classmate.. well ramai yang cakap kalau berpasangan dengan classmate sendiri tak best lah and you will end up breaking up and all that stuff. Nonetheless, aku tak percaya semua tu sebab setiap perkara yang berlaku ada maksud tersirat and ada hikmah dia kan ? So aku pendam je perasaan aku sebab yeah well a part of me like guys and another part of me like girls. Tapi itu bukan point yang aku nak cakap. The point is, memang secara terang2 my whole course mate tau yang aku suka dia sebab aku tak boleh nak cover perasaan tu.. Classmate aku yang perempuan pon boleh nampak dari mata aku sendiri.. dia cakap 

She : "kau tak boleh tipu aku lah yang kau tak suka dia" 
Me : "mana kau tau ? " 
she : "ye lah aku kan perempuan aku tau la pandangan kau bila tengok dia.. obvious sangat yang kau suka dia.. Kau ingat aku tak perasan kau selalu pandang dia time kelas? haha" 
Me : "ok fine haha.. yes aku tak boleh nak cover kot"
She : "haha kan aku dah cakap. cover2 la sikit weyh" 
Me : "ok next time aku try.. haha" 

So bila aku pikir balik about her.. cara dia layan aku.. cara dia layan orang lain.. tak sama and sometimes her mood tak betol... what i mean by tak betol adalah kadang2 ok and kadang2 tak ok. i d k maybe PMS or anything or aku ada sakit kan hati dia ke.. but really!! kadang bila chatting dengan dia rasa seronok, and sometimes dapat rasa something macam.. ehh dia ni tak suka ke aku chat dengan dia apa semua.. tanya satu jawab satu  and then aku tak taula nak terus kan topic mcm mana.. but one thing yang aku pon tak tau kenapa buat aku nak.. macam mana eh nak cakap.. buat kan aku setia pada dia sorang even though kitorang kawan. senang cerita hati aku ada pada dia sorang je. Tapi ye lah kita ni manusia kan perasaan kita ni macam air laut ada pasang surut dia.. sometimes aku rasa macam ni = Aku suka F tapi dia suka orang lain = and pada satu tahap aku rasa nak move on and open my heart for others. tapi aku tak mampu sebab bila aku nak move on time tu lah dia mcm baik and aku rasa yang dia pon suka aku,,, aku takot bila aku dah move on nanti baru la aku tau yang dia pon ada hati kat aku.. and aku tak nak dia rasa menyesal. Orang maybe akan cakap aku bodoh la apa lah. but i dont care and im not like certain guys yang just nak memainkan perasaan perempuan. kejam. and im not like that. Kita takkan tahu perasaan seseorang itu dan apa yang dia alami sebab kita tak berada di tempat dia. Aku sanggup je berkorban perasaan aku hanya semata mata untuk menunggu dia. i know some people will said "it's not worth it" but itu lah diri aku. Bila aku sayang seseorang itu aku akan sayang sampai bila2. its up to you.. you want to believe it or just leave it. So sampai sekarang hati aku ada pada dia lagi. Dah 2 years.. 

Mesti korang tertanya-tanya apa masalah aku sekarang kan?? masalahnya setelah lama aku tunggu F muncul pulak A dalam hidup aku.. im totally a dead meat.. ye aku setia tapi aku juga manusia yang selalu melakukan kesilapan. Aku kenal A ni at first daripada instagram. bukan lah kenal tegur2 macam tu. just kenal dari muka je. So this one day aku turun padang utk main satu sport ni. tup tup tengok si A ni ada. at first kitorang tak bertegur pon sebab aku takut silap orang. See how sombongnya aku kan. sebenarnya bukan lah nak sombong. niat hanya nak menjaga hati aku sendiri sebab masa tu hati aku goyah aku tak kuat utk tunggu F lagi. Then lepas hari yg aku turun main sport tu si A pon tegur aku dekat instagram. we exchanged wechat id and whatsapp number. so dari situ lah tegur dia dan semakin lama semakin rapat. Im not sure apa perasaan aku dekat A sama ada 

1. sebab aku betol-2 suka dia 
2. sebab aku tak kuat masa tu 
3. sebab aku cemburu tengok orang lain ada pasangan
4. sebab aku eager nak couple
5. sebab nak show-off dekat member aku 
6. sebab tak nak orang anggap aku gay which is betol 

so memang aku betol2 bermasalah sekarang ni. Aku pernah keluar makan dengan A tapi tidak dengan F. around 2 -3 times aku makan dengan A tapi dengan F sekali pon tidak pernah. Tapi something triggered inside me dan menyatakan apa yang aku buat ni salah. aku curang? tak!! tapi aku always rasa x sedap hati bila makan dengan A. Kita kalau dah kecelaruan emosi semua benda kita buat sama ada benda tu betol or salah. Tapi aku pemikiran aku macam ni tau.. 

1. Tak salah aku nak suka dekat A sebab F pon x respond dengan baik dekat aku. 
2. Kalau aku bukak hati aku dekat A, then aku dapat tau F suka aku macam mana? 
3. Aku takot orang nampak aku ni jahat sebab main kan hati perempuan. 

Memang aku tak berniat nak mainkan hati perempuan tapi susah lah aku nak cakap. haha. later on aku akan buat lagi entry pasal ni. hahah. sekarang pon aku tengah kusut. Which one should i choose ? Tapi of course lah orang akan cakap kau ni student lagi so tak payah nak pikir semua tu. panjang lagi perjalanan kau. Aku tak menafikan perkara tu but macam yang aku cakap tadi lah kita takkan tau apa perasaan orang tu dan apa yang dia alami sebab kita tak berada di tempat dia. one of my lecturer pernah cakap "different person different taste" cukup untuk explain everything sama jugak dengan pepatah melayu "rambut sama hitam tapi hati lain2" eventhough pepatah tu cuba menerangkan supaya berhati hati dengan manusia sebab kita tak tahu apa isi hati mereka.. apa yang aku cuba sampaikan adalah setiap orang ada mentaliti yang berbeza pemikiran yang berbeza and aku tak salah kan orang tu semua nak judge aku ke apa. macam caption blog aku. tiada sempurnanya seseorang manusia itu kerana kesempurnaan milik Allah SWT. yes kita manusia yang sentiasa membuat kesilapan tapi tidak semestinya kita perlu ulangi kesilapan yang sama kan? berbalik juga pada agama kita sendiri jika tidak pasti untuk membuat sesuatu keputusan tu kita minta pertolongan Allah dengan berdoa kita juga boleh membuat solat sunat istikharah. Tapi aku sendiri belom merasakan yang ini adalah waktu yang sesuai untuk aku memikirkan semua hal ni. belum sampai masanya lagi even parents aku mengharap kan aku untuk habiskan study dulu atleast habis degree. Ya !! aku setuju aku perlu habiskan study cari kerja beli rumah dan kukuhkan kewangan dulu baru boleh fikir untuk kahwin and so on. 

so back to the story.. Another part of me yang bukan straight menjadi penghalang dan masalah kepada aku sendiri. Yes sometimes bila aku rasa down gila aku akan cari lelaki untuk melayan aku. opsss. bukan melayan dari segi seks and semua perkara 18sx bagai. Tidak sama sekali !! Bila aku rasa bosan dan emosi down sebab F dan A i will approaches lelaki dengan lebih kerap. what i mean is chatting and calling and borak2 semua tu. ye tak salah nak mesej lelaki. but for me dalam hati aku ada satu ruang yang buat aku rasa nak berubah tapi dalam otak aku pulak resist hati aku. What do you expect me to do hah ? Emosi tak stabil, kadang kala aku rasa aku patut stop layan lelaki and ada satu masa pulak aku eager nak manja2 dengan lelaki. what is wrong with me? i dont know. Ujian Allah kepada hambanya amat lah berat. Tetapi Allah juga tahu batas kemampuan hamba-hambaNya. Tapi aku tahu perasaan aku pada lelaki hanya lah sementara bila aku rasa bosan aku diam diri its like the not straight part of me disappeared. pofff !! just like that.. Orang pon kadang2 tak faham dengan aku. But for gays yang nak berubah mcm aku tahu dan sedar perkara itu adalah berat bagi diri mereka tapi kita kena mencuba dan jangan give up. Kalau korang tanya nisbah aku suka lelaki dengan perempuan, setiap kali jawapan aku akan berbeza kadang kadang 50-50 / 40-60 / 60-40 ... so sekarang ni aku perlukan advice from experts and experienced or inexperienced guy to help me overcome this problems. 



NOTE: cerita ni perkara benar berlaku pada diri aku sekarang. aku keliru menjadi buntu... tapi keadaan memaksa semua... something sparks in my head masa aku tengah lepak kedai mamak tadi suruh aku tulis dalam blog ni. untuk share and mintak pendapat. :') sampai sini je dulu maybe lepas ni aku akan sambung entry ni untuk bagitau perkembangan terkini. hahaha. wassalamualaikum wbt.. ukhwah fillah.. 
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

6 comments:

  1. Tanya hati..kau suka siapa?A atau F?atau kau lagi suka lelaki?ekekeke..masalah kau ni agak complicated sebab aku rasa kau ni more to bi,bukan gay..

    kau kena tahu beza antara 'suka' dan 'cinta'..dua ni perkara berbeza..apa pun tanya hati,jangan stress2..nanti tak macho.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah.. suka lelaki ? ada la jugak tapi perasaan tu sekejap je . jadi aku ignored perasaan tu. aku rasa aku dah tahu siapa yang aku 'suka' dan siapa yang aku 'cinta'..

      hahaha thanks sangat2.. hmm mmg tak macho pon. huhu..

      Delete
  2. assalamualaikum bro..tq sbb singgah blog ak..sblm ni mcm xpnah nmpk je..dun kno..haha...btw,ak mmg xbpe reti sgt blogger ni...haha...

    rseny ko dh dpt jwpn either F or A kn?hehe....btw,ko mgkin bi,bkn gay mcm ak ni haa..dan kdg2 ak rse org bi ni xsuke nk sakitkn ati pmpuan,but most of d time dorg suke cr jantan semata utk tenangkn diri...'chat mnja2,kdg bg hrpn'...atau utk puaskn nfsu...

    so,since ko ni bi dan mmg suke kt pmpuan,slow2 la utk jaohkn diri dr laki..coz u r luckier than me...tgk pmpuan pon xstim..kikiki....dan jgn la plak ko 'tersakitkan' ati laki2 lak...hahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam. sama-sama. haha memang tak penah nmpk pon. sebab aku baru je nk try blogging.. haha tapi entry kau semua best aku baca sampai kadang2 mata masuk habuk :p

      a'ahhh.aku memang x suka nak sakitkan hati perempuan.. thats why kadang2 aku rasa biar aku yang sakit jgn diorang.. tapi kalau pasal utk puaskan nafsu tu memang sangat bukan aku.. aku pon da lama jauhi lelaki. haha just kenal2 dalam alam maya sahaja. tu pon just nak cari kawan2 yang aku boleh luahkan masalah. tapi mcm x berkesan je.

      then aku decide la nak buat blog.sebab aku da lama followup blog-blog korang ni. heheh. share dekat sini mcm sedikit sebanyak meringankan beban aku since mostly kawan2 aku di alam realiti adalah straight. haha. insyaALLAH aku pon harap tak menyakiti hati mana2 manusia pon either laki or perempuan. thanks jugak sebab sudi visit my blog and bagi advice :) appreciate much :D

      Delete
  3. Based on pemahaman aku daripada case kau kat atas aku boleh conclude that kau dan aku tak jauh beza, anyhow kita berada dalam situasi yang sama. Aku macam kau jugak, punya keinginan terhadap kedua-dua jantina. Ratio tu selalu berubah-ubah.

    Soal F @ A, siapa yang layak kau cinta. Jawapan dia ada pada kau. Dulu, aku pernah ada crush kat seorang classmate aku (perempuan) tapi aku tak pernah express kan perasaan aku pada dia. Even mak perempuan tu tak dinafikan restu kalau aku betul2 couple dgn anak dia. Then suddenly final year aku dapat tahu dia couple dengan orang lain. situasi dia sama macam "F" kau. Nasib baik lah ego Nov terlalu tinggi, aku tak ambik port pun pasal dia couple, plus bf dia hensem gak. Taste aku. Hahaha

    Moral of the story, if kau betul suka kat F better kau tanya kata putus dari dia. Sebab perempuan ni kadang cari "lelaki yang minat dia" time dia rasa kosong. Bila dia jumpa a better guy yg betul2 penuhi kriteria, dia akan tinggalkan kau. Aku personally rasa A ada potensi untuk bercouple dgn kau, if itu yg kau cari.

    Anyway HSP, tenang tak perlu serabut kepala fikir pasal couple. Aku single okay je. plus aku tengok member aku yg bercouple macam membebankan hidup je. Haha. Chill :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks nov collins. Ada satu benda yang aku takot sangat nak buat. mcm yang kau cakap mintak kata putus dekat F. Aku takut kalau dia "friendzone" kan aku. or dia cakap dia anggap aku sebagai kawan. Tapi apakan daya soal hati tak boleh paksa.. Lagi pon aku bukan selalu chat dengan dia. sebab aku tak nak dia rasa rimas kalau aku chat dengan dia hari2. But we have a lot of similar interest.. mcm aku dan dia satu kepala..


      Pasal A pulak aku nampak yang dia suka dekat aku. Tapi aku tak boleh nak decide lagi. lagi pon aku dah final year dekat tmpt aku belajar dan A masih panjang lagi perjalanan dia dekat sana. Aku bukan hanya mencari couple tapi lebih dari tu.


      haha memang couple itu membebankan.Thats why aku malas bab-2 couple ni. haha. Better aku cuci mata tengok abg2 hensem. puas. hahaha. lol. thanks again bagi comment atas perkara ini. nov collins sememangnya curlasss. hahaha~

      Delete